[linux] Re: Fw: bewaarplicht telecommers

Ma Aug 1 07:36:46 CEST 2005

On Sat, 30 Jul 2005, Folkert van Heusden wrote:

> De europesche justitie ministers proberen er iets doorheen te drukken
> wat er voor zorgt dat over een tijdje:
> - alle telefoontjes die je maakt worden genoteerd (naar wie, hoe lang en
>   in het geval van een GSM: vanaf waar(!))
> - alle e-mailtjes die je verzend worden genoteerd (aan wie, wanneer,
>   etc.)
> - alle websites die je bezoekt worden genoteerd
> - etc. etc.
> kortom: big brother!

De komst van de computer had alle hoop op 'privacy' al voorgoed de nek om
gedraaid. Dus in deze is het geen nieuws. Laat alleen zien hoever de
achterstand is van de beleidmakers op de werkelijkheid.

Ik snap ook waarom ze denken dat het belangrijk is. Alleen ik vrees dat de
technische haalbaarheid door ons "abonnee's" betaald moet worden want de
minister zal er wel geen cent aan willen uitgeven en de kosten de ISP's in
de mik gaan schuiven.

En die kosten gaan ver want het hele netwerk moet flows based worden en zo
om dat allemaal te kunnen vergaren met dure apparatuur met tig labeltjes
dat het tamper proof moet verklaren. En tegen de tijd dat het operationeel
is heeft 'de vijand' al lang geleerd hoe je het systeem kunt verslaan.

Waar de informatie daarna verder gebruikt kan worden zal wel experimenteel
getoets worden door onze 'onafhankelijke rechters'. (Die wellicht ook
commissaris is bij ...)

Maar echt veel nieuws is er niet. Nu valt het ons alleen op omdat het in
ons aandachtsgebied ligt.

Hugo.