[linux] Re: Het Open Source artikel in de Elsevier .

J. mailing-lists op xs4all.nl
Zo Aug 21 03:46:22 CEST 2005

On Sun, 21 Aug 2005, Robert M. Stockmann wrote:

> Tja hebben we deze taktiek niet meer gezien, bij een eweek, zdnet, cnet
> etc. ? Veel mensen hebben wel eens gehoord van Linux, weten niet wat
> het is, maar laten het er verder bij. Totdat hun wekelijks magazine er
> een artikel aan wijdt. De auteur probeert Ubuntu, stoot zijn neus, en
> vervolgens wordt geconcludeerd dat het inderdaad niet iets voor de
> lezer is. "Niets te zien hier, loopt u vooral snel verder".
>
> Op zo'n manier wordt een vooroordeel natuurlijk tot in het oneindige
> voort gestuwd. Erg jammer, want wanneer voor iemand Unbuntu niet voldoet,
> [...]

Ik heb 't hele artikel meerdere malen gelezen en vind de stelling of
mischien beter titel van het artikel: `Gratis is niet altijd beter' zwak
beargumenteerd.

O.a. word M. Theunissen van de stichting `livre' aangehaald.

``Wie niet al te veel spelletjes speelt en verder alleen briefjes tikt,
e-mails verstuurt en wat surft, kan volgens Theunissen prima toe met een
computer die van begin tot eind is voorzien van gratis open-source
software''

Tja mensen ... alleen wat spelletjes en briefjes...

Nog een paar van de auteur Arjan Dasselaar in dit artikel:

``Het marktaandeel van Thunderbird zal altijd beperkt blijven, Reden:
er zit geen kalender in, en in Outlook wel.''

``Het gratis besturingssysteem Linux lijdt nog sterker onder de beperkte
functionaliteit en is bij lange na geen alternatief voor Windows XP.''

Slot conclusie van het artikel:
``Open source liefhebbers moeten zich serieus afvragen of ze wel zin
hebben in al te veel succes.''

Voor wie 't intereseert deze auteur is o.a. ook de auteur van:
`Handboek Digitale Criminaliteit'

Meer achtergrond info te vinden of als mensen 'm willen schrijven.
http://www.zachtei.nl/bio.html
http://www.isopeda.nl/

'Truste...

J.