[linux] Re: Het Open Source artikel in de Elsevier .

Bram Mertens m8ram op linux.be
Zo Aug 21 10:27:56 CEST 2005

J. wrote:
[...]

> Ik heb 't hele artikel meerdere malen gelezen en vind de stelling of
> mischien beter titel van het artikel: `Gratis is niet altijd beter' zwak
> beargumenteerd.
>
> O.a. word M. Theunissen van de stichting `livre' aangehaald.
>
> ``Wie niet al te veel spelletjes speelt en verder alleen briefjes tikt,
> e-mails verstuurt en wat surft, kan volgens Theunissen prima toe met een
> computer die van begin tot eind is voorzien van gratis open-source
> software''
>
> Tja mensen ... alleen wat spelletjes en briefjes...

Ik heb onlangs nog een collega overhaalt om SuSE opnieuw te proberen.
Hij had het enkele jaren geleden geprobeerd, was tegen een aantal
problemen gelopen bij de installatie maar wist blijkbaar niet goed waar
hij om hulp kon vragen en had de conclusie getrokken dat het niets voor
hem was.  Hij vond het "te technisch" terwijl hij zelf een
java-programmeur is die toch erg technisch onderlegd is...
Bovendien vond hij het jammer dat er geen recente spellen voor Linux
beschikbaar waren.

Hij was aangenaam verrast door de eenvoud van de installatie van SuSE 9.3
en toen ik hem wees op transgaming.com was hij helemaal onder de indruk...

Zelf vond ik het leuk om zelf dingen uit te zoeken, maar ik heb ook sinds
het begin vragen gesteld op fora en aan een kennis die reeds Linux
gebruikte.  Veel mensen zijn het niet gewoon om zo veel support te kunnen
krijgen (zonder er voor te moeten betalen)  en gaan er dan bij het eerste
probleem van uit dat er geen oplossing voor is die zij kunnen toepassen.

Misschien kunnen we zoals Hans voorstelde een reactie sturen naar de
auteur, hem vragen welke problemen/bugs hij gevonden heeft en hem helpen
deze op te lossen.  Met als tegencompensatie een vervolg op zijn artikel
waarin zijn bevindingen gepubliceerd worden o.i.d.?

Ik heb trouwens vrijdag nog een andere collega uitgelegd dat je voor
Linux wel degelijk een supportcontract kan krijgen voor distributies
zoals Red Hat.  Ook hij gaat er nu nog van uit dat zijn bevindingen (op
basis van bitter weinig ervaring) van jaren geleden nog steeds een geldig
zijn voor recente distributies.

Het is jammer dat zo veel mensen achter hun ramen in het donker blijven...

Misschien moet ik ook eens een activiteit organiseren op m'n werk om
mensen te tonen wat een recente Linux distributie allemaal in z'n mars
heeft.  Ik meen me te herinneren dat er nog mensen op deze lijst
dergelijke presentaties/workshops hebben gegeven staan dergelijke zaken
ergens op de NLLGG website?

Groeten

Bram
--
# Mertens Bram "M8ram"   <m8ram op linux.be>            Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.8-1-686     i686       512MB RAM #