[linux] Re: Debian installeren op RAID-controlled disks

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Aug 29 11:00:29 CEST 2005

On Fri 26 Aug 2005, Gerard wrote:

> Ik heb zojuist een server ontvangen waarin een
> 3Ware 9500S-4 controller zit met 2 250 GB S-ATA
> disks die staan ingesteld als RAID-1 (mirror).

Ha, luser :-) We hebben hier onlangs een server gekregen met 2 x 3Ware
9500-12 controllers, en 24 x 400GB SATA disken. En 2 x Opteron.
Heel leuk :)

> In de bios wordt alles prima gedetecteerd, ik
> kan ook met alt-a in de config tool van de
> controller komen, dus alles lijkt te werken.
> Nu heb ik mijn Debian Sarge netinst CDtje
> in de drive gepropt en de installatie boot
> en loopt prima tot het punt waar ik de HDs moet
> gaan partitioneren. Daar zegt de installatie
> dat er geen partionable HDs gevonden zijn...

Hmm... in mijn herinnering werd de 3w_9xxx module vanzelf geladen
tijdens de installatie procedure (met netinst cdrom). Ze zitten sowieso
standaard in de 2.6.8-11-amd64-generic kernel-image die op de netinst
cdrom zit.

> Ik heb waarschijnlijk extra drivers nodig oid
> om deze drives herkenbaar te krijgen, maar
> hoe krijg ik die er bij de installatie al in?
> De boel moet namelijk wel op deze drives
> geïnstalleerd worden...
> Op de 3ware site zijn driver sources te
> downloaden, maar zonder compileer omgeving
> heb ik daar niet heel veel aan...

Ze zitten in de standaard kernel sources, bedenk wel dat de SATA drivers
onder het kopje SCSI controllers vallen.

Paul Slootman