[linux] Systeem upgrade, hoe daarna de homedir?

Julien J.M. Michielsen julien op michkloo.xs4all.nl
Di Aug 30 15:01:56 CEST 2005

Net even een bijbel opgeslagen, en Matt Welsh (Running Linux) schrijft dat
je alleen moet upgrade-en "only when you have a _demonstrated_ need to
upgrade". Hoe het ook zij, het gebeurt met regelmaat dat je een latere
versie van je distributie wenst, en je de keuze moet maken wat te houden
en wat te vernieuwen. Mijn homedir staat op een eigen partitie, en na de
installatie zou je die gewoon onder /home kunnen mounten, en weer verder
kunnen gaan of er niets gebeurd is. Wanneer je echter een desktop environ-
ment draait als KDE, dan wordt die niet alleen naar boven geschroefd onder
/usr en/of /opt, maar is er ook een hele sliert bestanden in je homedir
die mee ge-upgrade zouden moeten worden.
Een manier waarop ik het zou kunnen doen: installeer een upgrade, en laat
ook een kale homedir voor gebruiker julien op de rootpartitie zetten.
Kopieer daarna die hele kale homedir over de oude homepartitie heen, en
hoop dan niet te veel bestanden van waarde te hebben overschreven. (Je
houdt natuurlijk een volledige backup.) Probleem(pje) daarbij dat veel van
die bestanden/directories verborgen zijn (bv .kde/), waarbij ik nogal eens
wat oversla, en bang ben dingen van waarde te overschrijven.
Velen (of misschien alleen maar een klein aantal) zullen dit herkennen, en
hieromtrent een beleid hebben ontwikkeld. En, hoe doen jullie het de home-
dir consistent met de rest van het systeem te houden en ook de waardevolle
spulletjes intact te houden?
bvd
--
Julien Michielsen