[linux] Re: Mirror data naar een andere disk

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Za Dec 3 11:40:34 CET 2005

On Saturday 03 December 2005 10:56, Daniel von Asmuth wrote:
> Hugo stelde dat rsync eerst alle data over het net zou kopieren en ze
> dan vergelijken. Is het niet voldoende om de directoryboom af te lopen
> en de timestamps te testen?

Als Hugo dat zo zei (dat betwijfel ik) dan had hij het fout. Rsync is juist
heel zuinig met netwerk verkeer, alleen die blokken in een file die gewijzigd
zijn worden gekopieerd.
Waar het (waarschijnlijk) fout gaat als je met een netwerk-filesysteem(bv
Samba) eerst je bestanden lokaal maakt en ze daarna gaat rsyncen. Dan moet
inderdaad de hele file eerst over het netwerk om de checksums van de aparte
blokken te vergelijken, om ze vervolgens heel efficient lokaal te kopieren.
De bottleneck zit daar dus niet op het punt waar rsync goed in is (spaaarzaam
kopieren) maar in de laag er onder Samba.
Dat ligt niet aan rsync, want elke ander efficiente backup tool die je over
samba laat lopen heeft daar last van.
Rsync is ideaal om over een netwerk een mirror bij te houden. Op de linux
machine zul je dan nog wel iets voor de meer permanente backup moeten doen.
Ook voor de windows kant zijn er oplossingen te vinden: gewoon cydwin + ssh +
rsync en dat elke zoveel minuten schedulen, tot mooie gui's die onderhuids
ook rsync gebruiken. Google even op rsync + windows en je vindt een heleboel
behulpzame links.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra