[linux] Re: libparted-vraag, nu voor libSDL_image

Za Dec 3 15:38:57 CET 2005

On Wed, 30 Nov 2005, Hugo van der Kooij wrote:
Onderaan schreef hij:

> Ik denk dat je funadamentele problemen hebt met de inrichting van je OS.
> Schijnbaar is het halfweg 64 bits en zit het niet goed in elkaar.
Je bent hier nogal kritisch over linux. Moet ik hieruit begrijpen dat je
denkt dat ze iets boven hun kunnen hebben gedefinieerd? Wanneer intel
dan met iets 64-bittigs komt zouden de bouwers eerst nog eens goed
moeten gaan denken, na het afleveren van een wanproduct als voor de
athlon-64?

> Mogelijk omdat van 64 bits packages verwacht wordt dat ze na 32 bits
> packages worden geinstalleerd of door andere keuzes die op dit moment niet
> compatible zijn met jouw manier van werken.
>
> Uit vroegere ervaringen met Linux op Sparc hardware kan ik beamen dat
> mengen van 32 bit en 64 bit software niet even snel klik werk is. Maar de
> Sparc had nog wat andere uitdagingen extra maar gelukkig ook weer minder
> van de intel specifieke problemen.
>
> Maar ik denk dat je veel te makkelijk denkt over 64 bits vs 32 bits.

Eerder "niet genoeg".  En ook zijn er een paar "problemen" waar ik geen
oplossing voor weet. Zo suggereerde Paul Slootman een 32-bits lib te
gebruiken, teneinde een 32 bits programma werkend te krijgen. Dat lukte
niet omdat de 64 bits lib al geïnstalleerd was. Toen loste ik het echt
op door het programma zelf te compileren en installeren. Dit was echter
een kleine, makkelijke exercitie. Weet nu wat me te wachten kan staan,
en bij een gecompliceerder, niet door mezelf op te lossen programma zal
ik - wanneer een 64-bits versie niet te krijgen is - aan support van de
distributeur (SuSE in mijn geval) vragen hoe e.e.a. draaiend te krijgen
is.
Tot nou toe draait bijna alles lekker op mijn athlon. En als dat niet
het geval is, dan zoek je een oplossing en leer je weer wat bij.

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl