[linux] suse 10 bootloader probleem

Paul de Vries pdvsfh4 op xs4all.nl
Di Dec 6 21:01:59 CET 2005

op een systeem waar ik regelmatig met verschillende distributies testen
uitvoer heb ik de zaak als volgt ingericht:

/dev/hda 250GB
/dev/hda1 10GB
/dev/hda2 10GB
/dev/hda3 10GB
/dev/hdax rest
/dev/hdb 250GB

ik gebruik dan de eerste /dev/hda{1,2,3} die beschikbaar is.

omdat zo'n hda1 regelmatig wordt overschreven is dat niet de handigste
plaats om GRUB stage2 te hebben staan.

daarom de volgende aanpak:

MBR is generic bootloader die de actieve partitie boot
en elke hda{1,2,3} de bootloader in zijn eigen partitie.
momenteel
hda1=suse93 minimaal
hda2=suse93 maximaal
hda3=suse10 poging -> deze heeft het probleem

yast2 zegt "because of the partitioning, the boot loader cannot be
installed properly". daarna duurt het vinden van de config files heel
lang, verder lijkt alles normaal, en bij het wegschrijven van de
bootloader bevriest hij op 50%.

ouderwetse grenzen als 1024 cylinders etc lijken me niet van toepassing
want vanuit MBR wil hij deze partitie wel starten.

heeft iemand enig idee wat ik hier fout doe ?

groet,
paul.

PS: ik ben ook niet zo compatible met Yast2 als Hugo, maar heb nog niet
de gelegenheid gehad over te gaan naar een alternatief