[linux] Re: suse 10 bootloader probleem

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Wo Dec 7 01:56:42 CET 2005

On Tue, 6 Dec 2005, Paul de Vries wrote:

> [...]
>/dev/hda3 10GB
>/dev/hdax rest
>/dev/hdb 250GB
>
>ik gebruik dan de eerste /dev/hda{1,2,3} die beschikbaar is.
>
>omdat zo'n hda1 regelmatig wordt overschreven is dat niet de handigste
>plaats om GRUB stage2 te hebben staan.
>
>daarom de volgende aanpak:
>
>MBR is generic bootloader die de actieve partitie boot
>en elke hda{1,2,3} de bootloader in zijn eigen partitie.
>momenteel
>hda1=suse93 minimaal
>hda2=suse93 maximaal
>hda3=suse10 poging -> deze heeft het probleem

In zo'n geval zou ik één van de installaties een bootloader laten
installeren in het MBR. Vervolgens zelf de config file aanpassen
om de andere twee installaties toe te voegen. Geen van de drie
installaties zet dus een bootloader in /dev/hda{1,2,3}.
De consequentie hiervan is dan wel dat je bij kernel upgrades van de
installaties die geen bootloader hebben geïnstalleerd zelf ook weer
de config moet aanpassen.

Als één van de installaties redelijk permanent is dan ligt die voor
de hand om die bootloader te verstrekken. Maar desnoods laat je bij
iedere installatie opnieuw een nieuwe bootloader installeren in
/dev/hda. Volgens mij hoeft dat geen problemen te geven als je
maar steeds de config file bijwerkt voor de andere twee installaties.
Het achter de hand hebben van een backup van de config file is aan te
raden.

>yast2 zegt "because of the partitioning, the boot loader cannot be
>installed properly". daarna duurt het vinden van de config files heel
>lang, verder lijkt alles normaal, en bij het wegschrijven van de
>bootloader bevriest hij op 50%.
>
>ouderwetse grenzen als 1024 cylinders etc lijken me niet van toepassing
>want vanuit MBR wil hij deze partitie wel starten.
>
>heeft iemand enig idee wat ik hier fout doe ?

Nee. Nou ja, _ik_ heb geen idee. Voor de rest van de lezers kan ik niet
spreken. Ik denk wel dat jouw bootproces ingewikkelder is dan persé
noodzakelijk (met een GRUB die weer andere GRUB's opstart).
Als je persé niet zelf je config files wilt beheren dan is jou aanpak
misschien toch beter (maar dan moet het natuurlijk wel werken :)

>groet,
>paul.
>
>PS: ik ben ook niet zo compatible met Yast2 als Hugo, maar heb nog niet
>de gelegenheid gehad over te gaan naar een alternatief

Mijn compatabiliteit met yast heb ik nog nooit uitgetest. Maar over
het algemeen geldt: hoe geavanceerder de tools hoe minder compatible
ze met mij zijn. Ik heb snel last van ongewenste intelligentie in die
tools omdat ik vaak toch net iets anders wil dan de auteur van de
tool voorzien heeft.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein