[linux] Geheugenvraag

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Za Dec 10 15:25:49 CET 2005

Hallo,

I.v.m. enkele discussoies over benodigde swapruimte vroeg ik me af hoe
dat gaat als je, zoals nu haalbaar wordt, 2 of 4GB geheugen in je systeem
stopt. Met 32 bits kun je maar 2GB (signed) of 4GB (unsigned) aansturen.
Met zoveel geheugen in je PC zou swap dus overbodig zijn, de processor
kan het toch niet adresseren.

Ik heb ooit iets gelezen over extra geheugenlijnen in de x86 architectuur
waarmee je het geheugen in verschillende pages kunt aansturen, zo ongeveer
wat real mode deed in een 286, maar het fijne weet ik daar niet van. Weet
iemand hier daar meer van?

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html