[linux] Re: help! installatie hp color laserjet 2600n

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Ma Dec 12 11:54:35 CET 2005

On Monday 12 December 2005 10:11, Hans Paijmans wrote:
> ik probeer op m'n werk aansluiting te krijgen op een hp 2600n,
> netwerkprinter. Ik weet het ip-adres, en hij pingt ook, maar
> reageert verder nergens op. Een 2600 staat niet in de lijst
> met hp-drivers; wel de 2500 en 2550.

Als hij helemaal niets doet dan denk ik dat de printer eerst geconfigureerd
moet worden om wel te luisteren. Kijk dus eers even met nmap of er wel
poorten openstaan (en zwaai even vriendelijk naar de admin die in paniek
raakt van een poortscan op zijn netwerk).

Niet dat het dezelfde symptomen zijn; maar misschien helpt het. Ik heb laatst
een hplaser aangesloten met ook een laserjet er in. Allen de OS2 bak die er
naast stond kon er op printen. Eeen uitdraai van de printerconfiguratie
(magische toetscombinatie indrukken, zoek er met google naar) vertelde dat
het ip adres waar hij naar luisterde niet in de rest van het netwerk lag, ip
verkeer was dus niet mogelijk.
Met een knoppix (de OS2 had geen java aan boord) op het goede adres gaan
zitten en naar de webinterfeest van het ding gegaan. Die bracht allemaal java
applets mee die met snmp contact maakten met dfe printer, waarna ik het ip
adres etc kon wijzigen. Tegelijk zette ik ook de protocollen die ik niet
kende uit (en dus ook dat magische protocol waarmee de os2 bak printte), het
duurde weer even voordat ik dat doorhad...

Samengevat: configuratie pagina's uitprinten, poortscan, webinterface.
Over het precieze printertype zou ik me niet al te veel druk maken, het zijn
allemaal pcl printers, met een soortgelijke driver doet zo'n ding het meestal
ook wel (ik weet niet of dat ook voor de 2600 geldt, voor ouder modellen
zoals 4 en 5 geldt dat wel)

Succes.

--
met vriendelijke groeten,