[linux] Re: Extra admin accounts op linux

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Di Dec 13 20:21:19 CET 2005

On Tuesday 13 December 2005 20:13, Jeroen Diel wrote:
> Goedenavond,
>
> Misschien een hele domme vraag, maar:
>
> 1. Is het mogelijk om accounts aan te maken die dezelfde rechten hebben als
> root?

Dat zou weinig zinvol zijn, want een account dat alle rechten van root heeft,
kan moeiteloos de identiteit van elke andere gebruiker aannemen.

> 2. Zo ja, hoe doe ik dit?

Niet, en waarom zou je ook?

> Hierna was het niet mogelijk om bepaalde root acties uit te voeren. De rede
> dat ik dit wil is dat we hier met meerdere admins zitten om de servers te
> beheren.

Dat los je op andere manieren op. Bijvoorbeeld via sudo en sudoers. Of door
ACLs. Of door specifieke groepen voor beheerders aan te maken en de rechten
via die groepen toe te wijzen aan personen. Of door een combinatie van die
mogelijkheden.

Dat kan behoorlijk complex zijn, en dat moet ook. Beheersrechten zijn niet
eenvoudig: wie bewaakt de bewakers?

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11