[linux] Re: Extra admin accounts op linux

Di Dec 13 22:21:41 CET 2005

On Tue, 13 Dec 2005, joop gerritse wrote:

> Dat zou weinig zinvol zijn, want een account dat alle rechten van root heeft,
> kan moeiteloos de identiteit van elke andere gebruiker aannemen.

Er is 1 goede reden. Als je meerdere beheerders hebt met een root account
dan is het handig om een backup root account te hebben voor het geval 1
van de beheerders zich in de voet schiet (password om zeep) en een
recovery onwenselijk is door de lange(re) downtime.

Nieuwe user aanmaken en UID aanpassen naar 0. Password wel vooraf zetten
en ergens veilig opbergen. Ik had een werkgever waar een backup account
normaal was en het password niet bekend bij de beheerder maar bij de
boekhouder. Die kon dan bij afwezigheid van de beheerder iemand van de
technische groep erbij halen om het werk uit te voeren waarna het backup
password weer werd veanderd.

Hugo.