[linux] Re: yum en dependency problemen

Za Dec 17 22:36:50 CET 2005

On Sat, 17 Dec 2005, Faust Nijhuis wrote:

> Ik wil met yum een aantal pakketten updaten maar raak verzand in de
> dependencies.

Wat zijn je sources waar je packages vandaan haalt?

> Error: Missing Dependency: libnetsnmp.so.5 is needed by package kdeutils
> Error: Missing Dependency: libnetsnmp.so.5 is needed by package hpoj

> Verder snap ik de Missing Dependency niet omdat alle libraries (die ik
> gecontroleerd heb) wel bestaan.
> bv. locate libnetsnmp.so.5 geeft
> /usr/lib/libnetsnmp.so.5.2.1
> /usr/lib/libnetsnmp.so.5

Ik denk dat je probleem al eerder opdook.....

Bijvoorbeeld:
> --> Processing Dependency: XFree86-libs >= 4.2.99 for package: libgnomeui

Welke gnome packages voor Fedora Core 4 zoeken naar Xfree86 als ze op Xorg
gebaseerd horen te zijn?

> Wat is hier aan de hand? Is de rpm database corrupt?

Is mogelijk maar zeer onwaarschijnlijk met deze meldingen. Echter sommige
repositories kun je niet combieren doordat ze hun dependencies
verschillend opbouwen.

Een erge dwarsligger op dit punt is "name=Fedora Core 4 - i386 -
kde-redhat" in mijn ervaring. Ik heb alleen de volgende repositories
actief:

atrpms                    100% |=========================|  951 B    00:00
jpackage-distspecific-fre 100% |=========================|  951 B    00:00
gstreamer                 100% |=========================|  951 B    00:00
jpackage-generic-devel    100% |=========================|  951 B    00:00
dag                       100% |=========================| 1.1 kB    00:00
updates                   100% |=========================|  951 B    00:00
livna                     100% |=========================|  951 B    00:00
newrpms                   100% |=========================|  951 B    00:00
release                   100% |=========================|  951 B    00:00
freshrpms                 100% |=========================|  951 B    00:00
extras                    100% |=========================|  951 B    00:00

Zet de rest op Enbled=0 in de files in /etc/yum.repos.d en schoon het op.

En is dit op een schone installatie? Of is dit een upgrade van een (veel)
oudere versie?

Hbe je verkeerde repositories gebruikt dan moet je soms zelf de juiste
packages met de hand van de juiste plaats ophalen en als update
installeren. --force is dan een goede optie maar --nodeps niet.

Axel (atrpms) schoot pas een keer mis waardoor ik later een -devel versie
bij wou laden van een package maar de boel niet meer klopte. Dat was
handmatig redelijk snel opgelost.

Hugo.