[linux] Re: samba (2)

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Ma Dec 19 18:00:15 CET 2005

On Sun, 18 Dec 2005, H. van Dijk wrote:

>2. Kan ik ook een gedeelde map maken in de fat32-partitie? XP wwarschuwt
>dat ik al een gedeelde map heb als dat probeer.

Met de standaardinstellingen laat XP-home niet toe om meerdere mappen
te delen. De enige map die dan gedeeld kan worden is (op een engelstalig
systeem) C:\Documents and Settings\All Users\My Documents

Voor de XP-prof zit ik even te twijfelen. Als die deel uitmaakt van
een windows 200x domain dan heeft hij win2000-achtige file sharing.
Maar zonder domain lidmaatschap denk ik dat XP-prof default hetzelfde
gedrag heeft als de home versie.
Ik kan het niet voor je controleren omdat ik geen machines bij de
hand heb met default instellingen.  :-)

Om deze beperking in file sharing uit te zetten hoef je alleen maar
een vinkje weg te halen. Op een engelstalige XP-prof is dat in
explorer onder:
tools / folder options / view / use simple file sharing (recommended)

Als je dat vinkje weg haalt dan krijg je naast uitgebreidere sharings-
mogelijkheden ook de win2000 style ACL's (Access Control Lists) op
directories, bestanden en shares.

Overigens verwacht ik niet dat het delen van een directory op een FAT
partitie voor jouw probleem iets uit zal maken. Het verschil tussen
NTFS en FAT zit op de Windows file server. Voor jouw Linux client is dat
verschil volkomen onzichtbaar.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein