[linux] Re: twee processoren en Linux

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Di Dec 27 10:50:22 CET 2005

Op 27-12-05 heeft Hans Paijmans<j.j.paijmans op uvt.nl> het volgende geschreven:
<SNIP>
> Volgende vraag: Ik zit te peinzen over een PC met twee processoren, met
> name omdat ik dan wellicht de ene processor gewoon de Linux desktop zou
> kunnen laten draaien en de andere bijvoorbeeld VMware. Maar is dat ook
> zo? Kun je aangeven welke tasks door de ene en welke door de andere
> worden uitgevoerd?
> Of is die tweede processor uitsluitend bedoeld voor grafisch gedoe met
> spelletjes?

Ik heb intussen 3 (enigzins gedateerde) servers met meerdere
processoren (de langzaamste 2* 300 Mhz en de snelste 2* 667 Mhz) en
beide processoren worden ongeveer gelijkmatig belast. Als de een wat
drukker is dan mag de andere een andere klus doen. Ook zie ik dat een
taak (updatedb bijvoorbeeld) dan weer op de ene en dan weer op de
andere processor draait. Ik doe eigenlijk niets grafisch op die
machine. Ik heb destijds besloten om RAID 1 software matig aan te
zetten juist ook vanwege de extra processor.

Dit is overigens allemaal uit eigen waarnemingen. Kijk anders ook zelf
maar eens met xosview.

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman