[linux] Re: twee processoren en Linux

Di Dec 27 14:06:45 CET 2005

On Tue, Dec 27, 2005 at 01:51:48PM +0100, Hans Paijmans wrote:

> Wel, doorgaans heb ik op mijn desktop naast Mozilla en VMware (met
> win2000) ook nog een of twee nxclients openstaan, plus emacs, wat shells
> en wat kleinere programmas en ik merk dat VMware dan op mijn P4 (2400
> Mhz met 512 RAM) de performance irritant omlaag trekt...

Dus u hebt nu een snelle processor en veel RAM? (zeker in vergelijking
met wat ik in huis heb). Ik zou zeggen: neem uw huidige systeem eens
goed onder de loep om erachter te komen wat de oorzaak van het
performance probleem is.

Onder Windows gebruikt u de task manager en de performance monitor om
erachter te komen waar de bottle-neck zich bevindt; onder Linux een
tool als 'sar'. U wilt minstens weten of een programma veel rekentijd
gebruikt, veel memory-accesses pleegt, veel disk accesses of veel
netwerkverkeer veroorzaakt of juist veel grafische operaties maakt.

De meest voor de hand liggende optie is dan: uw huidige systeem upgraden
(Mozilla en VmWare vragen uiteraard veel RAM).

Suc6,

Daniel.