[linux] Re: twee processoren en Linux

Casper Gielen casper op dse.nl
Di Dec 27 15:11:37 CET 2005

Op dinsdag 27 december 2005 13:51, schreef Hans Paijmans:
> Wel, doorgaans heb ik op mijn desktop naast Mozilla en VMware (met
> win2000) ook nog een of twee nxclients openstaan, plus emacs, wat shells
> en wat kleinere programmas en ik merk dat VMware dan op mijn P4 (2400
> Mhz met 512 RAM) de performance irritant omlaag trekt...

Het ligt er natuurlijk nogal aan wat je binnen die VMware doet, maar dit zou heel
aardig moeten draaien. VMware is in mijn ervaring snel als het gaat om CPU gebonden
taken, maar langzaam als het om IO gaat. Als ik iets aan jouw machine mocht verbeteren
zou ik het RAM verdubbelen.

Speel eens wat met top en kijk hoe je geheugen gebruikt wordt, en hoeveel programma's
er tegelijk je computer belasten. VMware zal zowieso permanent een grote gebruiker zijn,
en die nxagents zouden ook wel eens flink wat CPU op kunnen zuigen.

Over je vraag naar SMP systemen wil ik nog even zeggen dat het ook afhankelijk is van wat
jij zoekt. Uit je eerder mails maak ik op dat voor jouw met name de subjectieve snelheid van
belang  is. Dus dat het je niet uit maakt of die vmware 10 minuten langer of korter bezig is met
z'n klus, als je andere programma's er maar geen last van hebben.
In zo'n geval kan het zin hebben om een SMP systeem te nemen. De totale snelheid is misschien
minder als een enkel CPU systeem van vergelijkbare prijs, maar het voorkomt dat een enkel proces
je processor volledig opslokt.

Overigens telt VMWare maar als 1 proces, ook als je binnen VMware 10 andere programma's open hebt
staan. Als je meerder virtuele machines tegelijk gebruikt tellen die wel als losse processen.
--
	Casper Gielen
CAPSLOCK2000 op zvdk.nl, casper op dse.nl