[linux] Re: Recovery harde schijf

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Dec 29 16:16:18 CET 2005

On Thu 29 Dec 2005, nllgg op ukemi.com wrote:

> Als de data belangrijk genoeg is, zou ik met:
>
> dd if=/dev/sdaX of=/path/file conv=noerror,sync
>
> een dump van de partitie maken en hiermee gaan werken. De beschadigde

Da's altijd aan te raden...
Indien mogelijk is het schrijven naar een echte (vrije!) partitie aan te
raden, de meeste tools hebben wat meer overtuiging nodig om een image te
fsck'en e.d.

Er is ook 'ddrescue', die wellicht wat geschikter is dan dd
conv=noerror .

 dd_rescue is a tool to help you to save data from crashed partition.
 It tries to read and if it fails, it will go on with the next sectors
 where tools like dd will fail. If the copying process is interrupted
 by the user it is possible to continue at any position later.
 It can copy backwards.

Wellicht zijn de disken daar in gebruik niet zo best / op het eind van
hun leven / slecht gekoeld / ... waardoor ze door intensievere gebruik
dan ze gewend zijn de geest geven.
Mogelijk ook dat de installatie procedure van ingres graag met de raw
disk wil werken, en dat diegene die het installeert niet goed weet hoe
e.e.a. werkt waardoor b.v. de partitie tabel om zeep geholpen wordt?

Tenslotte: als die systemen zo belangrijk zijn, dan zou de data toch op
een RAID opzet moeten draaien, zodat de uitval van een disk niet meteen
catastrofaal is...

Paul Slootman