[linux] Re: Recovery harde schijf

nllgg op ukemi.com nllgg op ukemi.com
Do Dec 29 17:41:41 CET 2005

> Er is ook 'ddrescue', die wellicht wat geschikter is dan dd
> conv=noerror .

Goeie tip. Mocht de schijf defect lijken, dan is het wellicht verstandig om
het veiligstellen van de data te doen voordat de machine wordt
uitgeschakeld.

> Tenslotte: als die systemen zo belangrijk zijn, dan zou de data toch op
> een RAID opzet moeten draaien, zodat de uitval van een disk niet meteen
> catastrofaal is...

Vele nachtelijke uurtjes heb ik mogen besteden aan datarecovery van
SATA en SCSI RAID5-arrays, waar uitval stiekem toch voor dataverlies zorgde.
Laatst vond een controller (LSI MegaRAID SATA 150-4) zelfs dat er twee schijven
stuk waren zonder dat er ook maar iets mis was met de schijven in kwestie,
heel fijn.
Uiteraard helpt het, zo'n RAID-array, maar als ik tegen acceptabele kosten
het systeem dubbel uit kan voeren is me dat veel liever :)

Groet,

Hans
--
(\(\
(^.^)

*This is the cute bunny virus, please copy this into your sig so it can spread