[linux] Re: problemen op amd64 met DVD en netwerk

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Vr Dec 30 17:13:25 CET 2005

On Fri, Dec 30, 2005 at 04:36:16PM +0100, Alexander Volovics wrote:

> Je kan er alleen ervaring mee hebben als je precies hetzelfde
> moederbord en dezelfde hardware componenten hebt en dezelfde versie van
> SuSE gebruikt :(
>
> Tav de BenQ. Maak de kast open en kijk of de Benq (een zuiver
> ATAPI device volgens de website) mischien 'verkeerd' is aangesloten,
> dwz op een SATA connector ipv op een IDE connector. (Mischien geeft
> de BIOS wat dit betreft al uitsluitsel).
> Indien ie goed is aangesloten dan zou ik toch proberen wat SuSE 10
> er van terecht brengt. SuSE 9.x is mischien gewoon te "oud".

> [...]

Ik heb ergens op een forum ook een melding gezien in de trend van:
zet in de BIOS de setting voor de harde schijven op "DMA" en dan wordt de
schijf wel zichtbaar.

Is de DMA voor SATA een soort compatibility mode? Zeg maar lage specs
en standaard compatible met de oude parallelle ATA? Qua software zouden
beide in principe dezelfde interface kunnen hebben, maar dat is natuurlijk
weer niet zo.

Ik merk al dat mijn hardware oud begint te worden ;-)

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver