[linux] Re: problemen op amd64 met DVD en netwerk

Alexander Volovics awol op home.nl
Vr Dec 30 16:36:16 CET 2005

On Fri, Dec 30, 2005 at 11:42:28AM +0100, Hans Paijmans wrote:

> De DVD is een BenQ 1640, en hij is in /var/log/messages nergens,
> maar dan ook nergens te vinden. Ik zie de harde disk gemapt worden
> naar een scsi-device, en dito voor vier usb disks (voor
> compactflash enzo), maar helemaal geen entries die zelfs maar
> het bewustzijn van de DVD-drive aangeven... Een paar duitstalige
> threads signaleren soortgelijke problemen, maar geen evidente
> oplossingen.

> Heeft iemand hier ervaring mee?

Je kan er alleen ervaring mee hebben als je precies hetzelfde
moederbord en dezelfde hardware componenten hebt en dezelfde versie van
SuSE gebruikt :(

Tav de BenQ. Maak de kast open en kijk of de Benq (een zuiver
ATAPI device volgens de website) mischien 'verkeerd' is aangesloten,
dwz op een SATA connector ipv op een IDE connector. (Mischien geeft
de BIOS wat dit betreft al uitsluitsel).
Indien ie goed is aangesloten dan zou ik toch proberen wat SuSE 10
er van terecht brengt. SuSE 9.x is mischien gewoon te "oud".

Probeer ook simpele dingen als met/zonder dma, en meer van dat soort
geintjes. Er zijn nog een aantal kernel parameters die mischien relevant
kunnen zijn. Ik ken ze niet uit m'n hoofd en heb ze dus niet paraat.

Tav je NIC. Is dit een op het moederbord geintegreerde nic.
Ik heb twee geintegreerde adapters, een nVidia CK8S ethernet en een
Realtek RTL-8169 GB ethernet.
De driver voor de CK8S was tot voor kort nog onbetrouwbaar. De huidige
versie werkt goed. De driver voor de RTL-8169 werkt wel maar schijnt
'timings' problemen te hebben zodat ik deze adapter niet gebruik.
De nVidia CK8S, in mijn geval, is gerelateerd aan de nVidia nForce 3 Ultra
chipset. Als jij een nieuwere nForce 4 chipset hebt met een nVidia
ethernet adapter dan zou het kunnen zijn dat jou versie van SuSE
weer te "oud" is. Ook in dit geval zou ik SuSE 10 proberen of
Ubuntu 5.10 voor AMD64 (of i386 als je dit beter uitkomt).

Alexander