[linux] Re: Sendmail weigerachtig

Di Feb 8 15:41:00 CET 2005

Aldus schreef Erik van der Meulen op Tue, Feb 08, 2005 at 03:01:54PM +0100:

> Het systeem waarom het gaat is niet augira.netsystem.nl, maar souterrain.avondel.nl.
> Deze draait achter een (freesco) router aan het Chello netwerk.

Ik vermoedde al zoiets....

> Verder maak ik gebruik van een uucp verbinding met netsystem, waarmee ik mijn mail
> binnenhaal.
> Voor zover ik weet (en dat is beslist niet heel ver, in deze materie), haalt
> sendmail het op uit een queue in /var/spool/mqueue en zou het daarvandaan moeten
> afleveren. Hier lijkt het mis te gaan.

Sendmail kan (dit typ ik ook maar uit het hoofdje) verschillende dingen
doen: één daarvan is kijken wat er in de queue staat en proberen die af te
leveren. Een ander is luisteren op poortje 25 naar binnenkomende SMTP
verzoeken. Een derde is lezen van standaard input en dan direkt proberen
af te leveren. (en als dat niet lukt dan wordt je bericht in de queue gezet).

Ik heb dat laatste even getest door de sendmail daemon te stoppen en dan
'sendmail <user op domain>' te typen, gevolgd door een rits tekst, afgesloten
door een punt op een verder lege regel. Op mijn oude desktop gaat dit prima,
op de nieuwere server krijg ik een 'data format error'.

Zoals ik reeds zei: tijd om eens goed naar de sendmail.cf en de log file te kijken.

Suc6,

Daniel

--
		Waar is Volkert wanneer je hem nodig hebt?