[linux] Re: Partitie toevoegen

J. mailing-lists op xs4all.nl
Di Feb 22 12:36:41 CET 2005

On Tue, 22 Feb 2005, Jaap van Hennik wrote:

> Ik heb Slackware 10.1 geinstalleerd
>
> Hoe kan ik nu van de directories ./home en /usr een aparte partitie maken.
> M.a.w. hoe kan ik 2 partities toevoegen en die verwijzen naar /home en /usr?
>
> B.v.d.
>
> *jaap van hennik*

Normaal gesproken regel je dit soort zaken bij de eerste installatie van
je besturingssysteem. Ik veronderstel naar de aard van je vraag dat je
dit niet gedaan hebt ??

Globaal:
 Als je nog [[ongepartitioneerde]] ruimte vrij hebt op je harddisk kan je
 die ruimte gebruiken om een extra partitie aan te maken met programmas
 als bijv. fdisk of cfdisk.

 Alle ruimte van je harddisk in gebruik ? Dan ontkom je er niet aan om
 bestaande partities in te krimpen om zo ruimte vrij te maken voor een
 nieuwe partitie. Met bijv het programma. parted
 http://www.gnu.org/software/parted/

In ieder geval zal je al je data moeten backupen naar een veilige plaats
totdat je de nieuwe partitie hebt gecreeerd en vooral je mount
instelingen `/etc/fstab' `programma: mount' goed hebt ingesteld.
Hierna kan je de data terug kopieeren naar de nieuwe partitie.

Mischien is het goed om als je er niet uitkomt om bij je vraag wat meer
informatie van je systeem toe te voegen. Output van de commando's `df -h`
en `mount`.

Suc6.

J.

--