[linux] Re: Partitie toevoegen

Di Feb 22 17:50:02 CET 2005

On Tue, 22 Feb 2005, Jaap van Hennik wrote:

> Ik heb Slackware 10.1 geinstalleerd
>
> Hoe kan ik nu van de directories ./home en /usr een aparte partitie maken.
> M.a.w. hoe kan ik 2 partities toevoegen en die verwijzen naar /home en /usr?

In een notendop (details kan je dan vast wel uitzoeken)
 0. Maak je backups!!!
 1. Partitie aanmaken die groot genoeg is voor de beoogde toepassing
 2. filesysteem maken.
 3. Gebruikers van je systeem schoppen zodat je aan /home kan werken.
 4. Mount de nieuwe partie tijdelijk onder /mnt/home o.i.d.
 5. Verplaats alles van /home naar /mnt/home (met behoud van rechten,
    ownership, .....)
 6. Zet de juiste regel erbij in /etc/fstab.
 7. unmount /mnt/home en mount nu /home.
 8. Ontkurk de champagne.

Voor /usr zul je iets dergelijks moeten doen maar dat kan alleen in
single-user mode.

Details over stap 5 zijn uitgebreid behandeld in het verleden en kun je
dus terugvinden in het archief van deze mailinglist.

Hugo.