[linux] Re: crash redhat

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo Feb 23 20:44:15 CET 2005

On Wednesday 23 February 2005 20:26, John van der Velden wrote:
> Hi 2 all,
>
> Vreemd genoeg kwam ik er vanmorgen achter dat ik niet meer op  mijn samba
> share kon.
Probleem 1
> Na een reboot van mijn redhat linux bak kwam hij niet meer online en het
> vreemde was dat er wel een text grub loader kwam.
probleem 2

> De grub loader gebruik ik nooit eigenlijk altijd lilo.
probleem 3

> Maare ik kon niet meer inloggen en kon eigenlijk helemaal niks meer.
je bedoeld dat het root wachtwoord gewijzigd is?

> Een poging om op te starten van cd-rom werkte vreemd genoeg ook niet meer.
probleem 4

> Wat zou er nou aan de hand kunnen zijn??
> iemand een idee???
Ja jij of iemand anders heeft grub geinstalleerd en het root wachtwoord
gewijzigd. Als bij grub kan komen, kan je waarschijnlijk ook de bootstring
wijzigen. Plak daar init=/bin/bash aan vast en je kan als root inloggen.
Dan kan je constateren dat je het systeem niet meer kan vertouwen en hopen dat
je goede backups hebt. Want het klinkt heel erg als herinstalleren.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra

http://linux-studie.nl