[linux] Re: sendmail esmtp

Kuipers, Onno Onno.Kuipers op frijado.nl
Vr Feb 25 15:40:25 CET 2005

> Hallo,
>
> probleem. Vanaf de RH Advanced server 2.1 machine wordt als smtp
> server een server aangewezen met ip 172.16.2.43. Vanaf vandaag moet
> dit gaan lopen over 172.16.2.44 (ISA) Alle andere machines zijn reeds
> aangepast en dat loopt prima.
>
> Ik krijg echter niet voor elkaar om de linux machine met sendmail 8.11

> zo te configureren dat dit goed gaat.
>
> In /etc/sendmail.cf kan ik enkel het ipadres vinden op de volgende
> regel:
> # override connection address (for testing)
> O ConnectOnlyTo=172.16.2.43

Als u nu eens die regel met de O uitcommentarieert (er een hekje voor
zetten) en dan een regel opneemt met DS172.16.2.44

Helaas. Ook dit werkt niet. Het valt me ook op dat er (uiteraard) mail
in de queue zit maar dat nieuwe mailtjes pas na lange tijd daar
verschijnen (enkele minuten) in die queue. Bij versturen van nieuwe mail
duurt het ook lang voordat ik iets in de logfile zie gebeuren.

Vanwaar deze vertraging?

Inmiddels is de situatie weer als origineel (via 172.16.2.43) maar ook
dat loopt niet meer. Kan ik die queue een schop geven (ik heb service
sendmail restart reeds uitgevoerd)