[linux] Re: welke onderwerpen voor starters

Ma Feb 28 18:27:17 CET 2005

On Mon, Feb 28, 2005 at 05:43:23PM +0100, Jelle Boomstra wrote:
> Binnenkort start ik met een cursus(je) linux-starters. Omdat het voor mij al
> een tijdje terug is dat ik 'linux-starter,' was, heb ik wat minder voeling
> met wat het meeste nut heeft om te presenteren.
>
> Het uiteindelijke doel moet zijn om de deelnemers  op weg te helpen met het
> gebruik en beheer van linux. Ze hoeven natuurlijk niet in vier avonden
> volleerd linux admin te worden.
>
> Wat denken jullie dat een goed onderwerp zou zijn? Of je nu starter, poweruser
> of guru bent, in je mening ben ik geinteresseerd.

Advies: het woord Linux vermijden en gewoon over Unix praten.

Onderwerpen voor de beginner:
- de belangrijkste commando's, zoals login, passwd, sh, cat, cp, rm, ln,
  ls, cd, mkdir, rmdir, chmod, man, grep. (niet alle opties behandelen)
- eenvoudig werken met vi
- de C programmeertaal (aan hand van Kernighan & Ritchie)
- C programmeren op Unix (cc, make, gdb)

(hierin komt dus niets over systeembeheer in voor)

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth