[linux] Re: Software patenten 31 januari weer op de agenda!

Do Jan 27 23:18:49 CET 2005

On Mon, 24 Jan 2005, Koen de jonge wrote:

> Even zodat jullie allemaal op de hoogte zijn over de Europese
> softwarepatentenrichtlijn.
>
> Vandaag heeft EU-voorzitter Luxemburg besloten de behandeling van het
> zogenaamde 'A-item' een week uit te stellen naar 31 januari. Dit na
> uitdrukkelijk verzoek van de Poolse delegatie. Dat het volgende week
> weer op de agenda staat is voornamelijk onder druk van de lobby van
> grote bedrijven zoals Nokia en Philips, die de patenten willen gebruiken
> om hun (sterke/monopolie) marktpositie te behouden.

Indien in NL een overheid zich niet aan de regels houdt kan je, volgens
mij, dat aankaarten bij de raad van state. (Mijn ouders hebben zoiets ooit
gedaan rond de bouw van de boerderij eind jaren 80 en daar kreeg onze
gemeente een fikse veeg uit de pan omdat de procedures niet goed waren
gevolgd en de bouwstop werd onmiddellijk opgeheven.

Kan dat op europees nivo ook? Want ik begrijp dat dit agenda punt niet
rechtmatig behandeld kan worden. Een beetje kort dag maar als iemand beter
thuis is in de materie dan kan dat wellicht tot iets leiden.

Hugo.