[linux] Re: Software patenten 31 januari weer op de agenda!

pemhuygen op chello.nl pemhuygen op chello.nl
Vr Jan 28 21:15:13 CET 2005

Hugo van der Kooij writes:

>Indien in NL een overheid zich niet aan de regels houdt kan je, volgens
>mij, dat aankaarten bij de raad van state. (Mijn ouders hebben zoiets ooit
>gedaan rond de bouw van de boerderij eind jaren 80 en daar kreeg onze
>gemeente een fikse veeg uit de pan omdat de procedures niet goed waren
>gevolgd en de bouwstop werd onmiddellijk opgeheven.
>
>Kan dat op europees nivo ook? Want ik begrijp dat dit agenda punt niet
>rechtmatig behandeld kan worden. Een beetje kort dag maar als iemand beter
>thuis is in de materie dan kan dat wellicht tot iets leiden.

Ik vrees dat Europa zich wel aan de regels houdt. Ik heb me van de
week de inrichting van de EU laten uitleggen. Blijkbaar is het
Europarlement (dat de oorspronkelijke octrooirichtlijn zodanig
geamendeerd heeft dat software octrooien niet mogelijk zijn) eenzelfde
functie als een ondernemingsraad in een bedrijf. Het heeft dus veel
minder te zeggen in Europa dan de van de Tweede Kamer in Nederland te
zeggen heeft. De Europese Ministerraad is in
feite de hoogste macht in Europa. Als die besluit om een nieuwe
patentrichtlijn te verzinnen en die er als hamerstukje doorheen te
jassen, dan hebben ze daartoe het recht. Ze hebben ook het recht
om zich door lobbies te laten voorlichten. In Nederland moeten de
Nederlandse ministers in de kamer eventueel uitleggen hoe ze hebben
gestemd in de Europese Raad. Het lijkt er op, dat in Nederland de
Kamer in meerderheid tegen softwarepatenten is, maar de minister en
staatssecretaris van Economische zaken voor. Ze hebben beloofd tegen
softwarepatenten te zullen stemmen, maar hebben dat uiteindelijk niet
gedaan. Maar als het Parlement dat laat passeren is er niets aan te doen.

Groet,

Paul.