[linux] Re: Collisions

Vr Jan 28 07:34:33 CET 2005

On Fri, 28 Jan 2005, Hans Rood wrote:

> Ik heb 5 volle CD's gecopieerd van een SuSE 9.1 systeem naar en Knoppix.
> De eerste met behulp van de opdracht scp. Meteen gingen alle lampjes op
> mij hub branden. Na afloop had ik ca 450.000 RX-pakketten 225.000,
> TX-packets en maar liefst 190.000 collisions.
>  Daarom installeerde ik een FTP-daemon (pure-ftp) op SuSE en haalde de
> tweede op met ftp en de derde met Mozilla met ongeveer evenveel
> collisions. Daarna installeerde in nfs. Dat ging een stuk trager maar
> nog altijd 34000 collisions. ER was verder nauwelijks verkeer op mijn
> [...]

Het fenomeen HUB betekend : half-duplex only; Dus 1 machine zend en de
rest moet verplicht zijn waffel houden. Zolang de machine zijn ethernet
pakket aan het voeren is aan het netwerk.

Als je maar 1 datastroom hebt van enige betekenis en 2 machine sizul je
best wel eens een collision zien maar dat mag de 10% zeker niet te boven
gaan.

Ik vermoed dus heel sterk dat je ééof meerdere machines hebt die vrolijk
full-duplex staan te werken terwijl je netwerk (lees hub) daar niet tegen
kan. Zet dus alle computers verplicht op half-duplex of vervang de hub
door een switch.

Let er met een switch wel op dat het nog steeds niet echt lekker werkt als
de ene machine zend op 100 Mb/s en de andere maar met een 10 Mb/s
snelheid het kan oppakken.

En in de tijd dat een 386/25 nog een hotrod was kon je met een AT
(inderdaad 12MHz 80286) al flink wat schade doen in een ethernet segment
(coax natuurlijk ;-)

Hugo.