[linux] Re: Mozilla Firefox in de Consumentengids!

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Zo Jan 30 02:45:08 CET 2005

Op zaterdag 29 januari 2005 16:14, schreef Koen:
> Goedemiddag,
>
> in de consumentengids van deze maand staat een paginagroot artikel
> met als titel:
> Slim surfen: Firefox
Da's mooi! Maar één bladzijde terug wordt MS twee keer onbeschaamd
geplugd:(
Ze schrijven ". . . . let op het hangslotje(in de explorer).."
Er wordt dus ten onrechte eenmerknaam gebruikt omdat alle moderne
browsers HTTPS ondersteunen!

Verder een opgewekt verhaal over de MS-zoekmachine. MS wil hiermee voor
de zoveelste keer een concurrent "vermorzelen" en gewoontegetrouw ook
de leverancier van de software (Yahoo) van de kaart vegen. Het
enthousiasme van de CB voor dit monopoliemisbruik lijkt me dus volkomen
misplaatst en de eervolle vermelding uit den boze.

Als je je beklaagd over dit soort slippendragerspraktijken schrijven ze
doodleuk dat MS nu eenmaal de grootste is, zonder te beseffen dat het
monopolie mede ontstaan is doordat consumentenorganisaties wereldwijd
hun plicht grotelijks verzaakt hebben.

Ik ga proberen ze dit verhaal te mailen, dat bespaart me een brief met
postzegel.

> Het lijkt me dat ik in overtreding van de auteurswet ben als ik dit
> artikel over ga typen, daarom zal ik een korte analyse vermelden.
Tja, Het artikel staat op het Net
http://www.consumentenbond.nl/files/pdf/consumentengids/2005/200502p28_test_firefox_en_i.pdf?ticket=nietlid
maar alleen voor "bond online-leden" :(

> [...]
> laatste alinea staat dat IE niet van de computer gehaald kan worden.
> Ook heb je IE soms 'nodig' als een webpagina er vreemd uitziet. "de
> maker heeft dan geen rekening gehouden met andere browsers".
>
> Helaas wordt in het stukje nergens gesproken over de voordelen van
> Open Standaarden en er wordt ook met geen woord gerept over het Open
> Source zijn van de Firefox browser, maar al met al is dit stukje wat
> mij betreft een mijlpaal voor de Nederlandse IT wereld.
>
> Je kan nu zonder schromen Firefox op de computer van je ouders
> installeren. De consumentenbond raad het immers aan!
Kan je nagaan welke invloed consumentenorganisaties ongebruikt laten
liggen!

> Ik hoop dat dit het begin is van een hele hoop 'open source
> aanraders' in de consumentenbond. In ieder geval zal de site van de
> consumentenbond zelf het nu wel onder Firefox (en dus onder Linux!)
> doen.
Dat gaat toch al lang goed bij de consumentenbond? Ze doen er in
iedergeval wel wat aan.

> Groeten,
> Koen
groet