[linux] Re: Mozilla Firefox in de Consumentengids!

Koen de jonge koen op procolix.com
Ma Jan 31 12:01:13 CET 2005

Jan Nieuwenhuizen wrote:

> Ga je ze ook vertellen dat het verhaal nog mooier is dan ze al
> schrijven, dus niet alleen graties maar zelfs vrije software?

Nee, want dat lijkt erop dat je ze op de vingers tikt. Wat volgens mij
het beste helpt is om een verhaal te schrijven over een ander product
(de consumentenbond denkt in producten, leveranciers en consumenten) en
dat daar meerdere leveranciers/ondersteuningsbedrijven voor zijn en dat
je zomaar van leverancier/ondersteuningsbedrijf kunt wisselen.

Het product waar je over schrijft moet het zowiezo op windows doen, want
dat is nu eenmaal wat alle consumenten gebruiken (de helaas enigszinds
fatalistische instelling van de consumentenbond).

Bovendien moet je de nadruk leggen op functionaliteit of gebruiksgemak
wat in de andere producten niet zit.

Dat zou bijvoorbeeld kunnen over:
- Gaim (de geweldige messenger die verschillende protocollen aankan)
- OpenOffice (de 300 euro goedkopere office suite waar ook een geweldige
vergelijkingseditor in zit)

Ga eens na welke opensource tools je op windows nog meer gebruikt (die
je ook op Linux gebruikt) en wat de functionaliteit daarin is die niet
in de 'alternatieven' zitten.

De volgende argumenten ziet de consumentenbond volgens mij niet direct
als voordeel van opensource software:
- het is stabieler (want als het af en toe crashed geeft dat niet, dat
is nu eenmaal gewoon aan windows computers)
- het naar eigen wensen en eisen aan te passen (want heel veel
functionaliteit en aanpasbaarheid verkleint het gebruiksgemak, vergelijk
maar met onderzoek naar TV-afstandsbedieningen of wasmachines)

De volgende argumenten zijn wel een voordeel:
- het is goedkoper (zowel op de korte als de lange termein belangrijk)
- het is veiliger
- het beschermt je privacy beter
- je bent minder afhankelijk van je leverancier
- je krijgt waar voor je geld
- als het stuk is kun je naar je leverancier gaan om te klagen dat het
niet werkt en die maakt het dan
- is het merk bekend
- wordt er milieubewust geproduceert

De uitdaging is dus om een bepaald product te pakken en alle belangrijke
voordelen van dat specifike opensource product vanuit het
'consumentenoogpunt' (dat van je buurvrouw of moeder) aan te prijzen.

Wie schrijft er een artikel over Open Office? Als ik een goed artikel
lees stuur ik je een appeltaart op. :)

Groeten,
Koen