[linux] Re: Computervergunning WAS: aangifte doen?

Zo Jul 3 23:57:01 CEST 2005

Aldus schreef Casper Gielen op Sun, Jul 03, 2005 at 04:57:34PM +0200:

> Ik heb met veel plezier gelezen in de boeken van Tanenbaum, en er ook nog een
> berg van geleerd, maar voor schoolgaande kinderen (kinderen = van 6 tot 16)  is
> het niveau veel te hoog, en is 90% niet nuttig.

Ik vond de boeken van Tanenbaum een stuk eenvoudiger te behappen dan de rest van
de informaticastof, maar voor het VWO zijn ze net iets te uitgebreid.

> Ik vind dat iedereen op school een klein beetje over programmeren zou moeten
> leren, omdat dat imho een veel beter begrip van computers geeft, en daardoor

Misschien kan het gebruik van de computers helpen om de belangstelling van de
leerlingen voor de wiskundelessen te verhogen.

> ook het gebruik van computers vereenvoudigd. Maar voor je kunt leren programmeren
> zal je moeten leren omgaan met een toetsenbord en een tekst-editor.

Potlood en papier is voldoende. Computers op de kleuterschool lijkt me zinloos.
(O.K. ik heb op mijn dertiende mijn typediploma gehaald; van computers had ik toen
nog niet gehoord)

> En Tanenbaum is niet de juiste om dit soort vaardigheden bij de brengen. Tanenbaum
> verwacht min of meer dat je al kan programmeren, en heeft het over zaken als
> processorarchitectuur en kernel-programmeren. Niks voor beginners dus.

Uitstekend geschikt voor beginners (eerstejaars informaticastudenten). Programmeren
leerden we in een ander college.

Mijn nichtje van drie vind techniek best fascinerend en kan ook enthousiast op de
toetsjes van een PC drukken, maar dat maakt haar nog geen programmeur.

> Laten we ons dan richten op het verzorgen van goede lesmethodes, en cursussen
> om de leraren op niveau te krijgen, niet op het verwijderen van computers uit scholen.

De vraag is waarvoor elke al-dan-niet-legale inwoner van dit land goede
computervaardig heden moet hebben. Ik kan ook nog geen automotor repareren.
Er is een regel die zegt dat iedere burger geacht wordt de wet te kennen,
dus misschien zouden we iedereen die op zijn/haar 21-e verjaardag nog niet
de graad van Meester in de Rechten heeft behaald moeten deporteren naar een
(on)veilig derde land. Of zou het misschien beter zijn voor de economie om
ons op de toekomst te richten en helemaal op de ruimtevaart te focussen?
Of toch maar gewoon eurobankbiljettendrukker worden?

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth.

--
	Hier had uw advertentie kunnen staan.