[linux] Re: NX als alternatief voor X

Jan van Lanen jvlanen op xs4all.nl
Za Jul 9 00:24:54 CEST 2005

paai wrote:

> Duh! Het is een stuk sneller dan X, zodat mijn X desktop
> op de universiteit vanaf thuis heel bruikbaar is...
> Alleen zie ik nog niet wat het qua functionaliteit met
> VNC te maken heeft.

Een beetje late reactie, maar ik wil het toch even laten horen:
NX is fijne software en een verheugende ontwikkeling.

Ik heb testdrive.nomachine.com uitgeprobeerd (Suse 9.1 en
o.m. KDE 3.2, Open Office, Mozilla) en dat draait als een
tierelier, bijna net
zo snel als thuis en ik draai zelf toch met een AMD 64 bits
3000+ met 1 GB RAM aan boord. Mijn verbinding naar buiten is
een ADSL 1,5 Mb Lite abonnement van XS4ALL. Zeker na de
tweede maal inloggen (je testaccount is dan ingesteld en je
hebt de applicaties dan al een keer geopend bv Open Office)
wordt er op de een of andere slimme manier gecached en gaat
alles echt zeer snel!

De server aan de andere kant in Italie:

The TestDrive computer is a Dell machine with a Dual 2.4 Ghz
Intel Xeon CPU and 1 GB of RAM.
TestDrive is connected to the Internet by a 1 Mbps link. It
runs NX Server Enterprise Edition, configured to execute, at
the most, 30 concurrent Linux sessions. The host operating
system is SuSE 9.1 and provides both KDE and GNOME desktops.

Ik zie NX in 1e instantie als een prima alternatief voor
Citrix (en dus ook Windows) en daar zat ik al een poosje op
te wachten / hopen. Normaal heeft X te veel bandbreedte
nodig, maar met NX kun je zelfs met een 56K modem nog een
werkbare verbinding krijgen, al werkt deze oplossing niet
echt fijn natuurlijk, maar als noodverband is het
werkbaar! Probeer dat eens met een normale ssh + X
verbinding. Met een adsl verbinding heb je echt een
voortreffelijke performance, probeer het uit zou ik zeggen.

NX brengt het thin client idee dichter binnen bereik, op
al je externe lokaties een of meer kale, oude linux bakken en
een zware server aan de andere kant van de lijn.
Ook over je LAN kun je het uitstekend toepassen. Zoals de
jeugd tegenwoordig schrijft: kickuh!

Groet, Jan