[linux] Re: programmeervraag: high-pass filter?

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Zo Jul 17 17:11:59 CEST 2005

On Sunday 17 July 2005 17:01, Folkert van Heusden wrote:

> Geluid.
> Voor http://www.vanheusden.com/listener/ wil ik een filter-plugin maken
> zodat mensen bijvoorbeeld de ruis van de wind kunnen wegfilteren of het
> geluid van een ventilator, dat soort dingen.

Ik denk dat je tegen witte ruis weinig begint met een filter. Nu zal een
ventilator wel geen witte ruis zijn, maar toch wel vooral in de hogere
frequenties liggen, en dan bereik je niet veel met een high-passfilter (ik
denk dat je dan juist eerder een low-passfilter nodig hebt). En de wind is
waarschijnlijk wel witte ruis. Je kunt wel hogere frequenties afkappen
(low-pass dus) en daardoor de balans gunstiger maken voor het geluid dat je
wilt houden.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11