[linux] Re: CLI bandwidth meter

Marc Fellman marc.fellman op gmail.com
Wo Jul 20 08:49:23 CEST 2005

Op 19-7-05 heeft Hugo van der Kooij<hvdkooij op vanderkooij.org> het
volgende geschreven:

> Onzin. Alles wat je in gnome/kde/.... zit aan te klikken zijn X11
> programma's die je gewoon kunt starten van een shell.
>
> Maar CLI is letterlijk Command Line Interface. En dat is dus iets anders
> als GUI.
>
> Draai maar eens xnetload op een ultra quiet Digital VT-420 terminal.

En dan krijg je weer te maken met de interface. Voor een terminal zoek
je gewoon een ChUI tool en voor een Grafische omgeving zoek je vaak
een GUI tool. C(ommand) L(ine) I(nterface) geeft alleen aan dat je het
van de prompt kunt opstarten en dat je daarvandaan ook (eventueel)
allemaal settings mee kunt geven. Grafische tooltjes kunnen ook vanaf
de prompt opgestart worden maar sommige settings kunnen daarna pas
gezet worden. Dat is dus geen volledige CLI.

Na even gegoogled te hebben zag ik ook dat ook typische grafische
pakketen genoemd werden als het gaat om de CLI (bijvoorbeeld CAD
programma's).

In mijn ogen zou men moeten spreken van een ChUI programma als men
iets voor een terminal zoekt en niet van een CLI programma. Als men
iets grafisch zoekt dan spreekt men toch ook vaak van een GUI
programma? Al met al denk ik dat de termen ChUI en GUI duidelijker
zijn dan CLI en ...?... .

Maar goed ieder zijn eigen voorkeuren (en de bijbehorende verwarringen).

> Hugo.
>
> --
< I hate duplicates to ;-) >

--
Met Vriendelijke Groet / With Kind Regards

Marc Fellman