[linux] Re: Switch van XPE naar Linux

asmuth op bakunin.xs4all.nl asmuth op bakunin.xs4all.nl
Vr Jul 22 09:10:40 CEST 2005

Cecil Westerhof wrote this very Original Message:

> [...]

IBM DeveloperWorks heeft een (vrij uitgebreid) artikel op het Web gezet
met tips om Windows Software te porteren naar Linux. (link niet bij de
hand).

> Maar als ik bij hem langs ga, is het wel handig als ik weet waar ik naar
> moet kijken.

De code die ik afgelopen zaterdag liet zien werkt net zo goed op Windows
als op Linux... Ik heb onlangs een stuk C++ geschreven voor Windows flink
gestript (zodat het standaard C werd) totdat het op Linux werkte, daarna
naar DOS geporteerd en weer terug naar Windows. Een rare omweg, maar de
code werd er schoner en sneller op.

Wat je wilt weten is wat die software gebruikt aan features (en om hoeveel
code het in totaal gaat). Het moeilijkst te porteren is denk-ik een Windows
Device Driver. Als hij eigen hardware direkt aanstuurt wordt het
makkelijker. Active X zou een serieus portabiliteits probleem opleveren,
maar dat is meer voor Grafische User Interfaces, niet voor ingebedde soft-
ware. Dot .NET code zou in principe met Mono kunnen draaien, maar dat wil
je liever niet. Borland Kylix is een Delphi voor Linux, maar ik weet niet
of daar nog nieuwe versies van verschijnen.

Suc6,

Daniel.