[linux] Re: max aantal processen

Vr Jun 3 21:06:18 CEST 2005

On Fri, Jun 03, 2005 at 08:27:44PM +0200, J. Asenjo wrote:
> is er een limiet aan het aantal processen in de kernel?

Hangt af van wel besturingssysteem je gebruikt, maar is in veel gevallen
configureerbaar. Hoe groter de limiet, des te meer geheugen neemt de
procestabel in beslag.

> ik gebruik hier een 2.4.26, trouwens.

Oh, alweer zo'n Linux:-) Ik vind hier op een 2.6 kernel een pseudo-file
/proc/sys/kernel/pid_max met de inhoud 32768. Dat lijkt me voor Linux
wel een vrij lage limiet.

> ik probeer namelijk wat beperkingen in te stellen voor gebruikers en hoe
> ik het ook probeer, met nproc lukt het niet boven 2559 (in
> /etc/security/limits.conf).
>
> $ ulimit -u
> max user processes            (-u) 2559

Ulimit is een limiet per gebruiker en wordt door de shell afgedwongen
i.p.v. de kernel. Root mag doorgaans wat meer dan een gewone gebruiker.

(op mijn pc's geeft 'ps ax | wc -l' slechts 81, resp. 85 (linux) en 16
(windows)).

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth