[linux] unionfs: 2 problemen

Paul de Vries Paul.de.Vries op parvis.nl
Zo Jun 19 10:54:07 CEST 2005

wat is unionfs: zie http://www.linuxjournal.com/article/7714

unionfs leek de oplossing voor mijn fileserver probleem: veel data, veel
wijzigingen, en backups.

waar mogelijk maak ik dvd backups van series data, en dan zou het mooi
zijn om via een overlay filesystem de wijzigingen aan te brengen. en
periodiek weer een nieuwe set dvd aanmaken.

unionfs structuur:

mount -t unionfs -o
dirs=/datanew=rw;/dataold1=ro:/dataold2=ro:.../dataoldn=ro none /data

(alle data staat op LVM logical volumes)

in eerste instantie lijkt dat prima te werken, ik krijg een merge van
new en old zoals verwacht, ik kan in old en new toevoegen en verwijderen.

probleem 1:
na verloop van tijd, zeg zo'n 24 uur (het gaat hier 2 TB) wordt /datanew
gevuld met delen van de old tree, een aantal files compleet, soms groete
delen, soms 4096 bytes, soms 0, totdat de laatste byte gevuld is.
hierdoor is de union geen geode representatie meer.

probleem 2:
de union wordt via samba gedeeld naar mac en windows. ook waar de union
onder linux volledig in orde is (dus niet besmet door probleem 1) wordt
slechts een deel van de data op de smb client zichtbaar.

ik draai suse93 en unionfs 1.0.12a / 1.0.11, beide versies vertonen
dezelfde problemen op dezelfde files.

in unionfs zit een regressie test, en die levert voor beide versies
fouten op, voor de nieuwste 1.0.12a zelfs meer dan voor de oudere 1.0.11.

via google kan ik niets vinden en ik heb geen idee hoe ik verder kan
komen, dus elke suggestie is welokm!

groet,
paul.