[linux] Re: aangifte doen?

Remko Bolt remko op cluebox.org
Ma Jun 27 11:11:11 CEST 2005

Joost van Baal wrote:
> [...]

Geleden schade heb ik niet. Ik heb er alleen van geleerd en besef nu pas
echt hoe belangrijk beveiliging is. Paypal heeft waarschijnlijk wel
schade geleden.

Een tijdje geleden was er een interessant radio1 interview dat ging over
computer criminaliteit. De politie zelf heeft hiervoor geen know-how,
dus wordt het extern ingehuurd. Het richt zich voornamelijk op
kinderporno. Het internationale karakter maakt het onderzoek erg
moeilijk. Ook freenet is een groot probleem voor ze.

> Helaas zien de meeste mensen nog steeds af van aangifte doen:

Ik twijfel nog, maar ben bang dat er erg veel tijd in gaat zitten en
weinig resultaat zal opleveren.

> In dit geval ligt het wellicht meer voor de hand als Tiscali aangifte
> zou doen.

Tiscali doet geen reet. Zij hebben het gat gedicht, Paypal vraagt om
mijn gegevens, die krijgen ze niet, daarmee is de kous af. In de
algemene voorwaarden van Tiscali staat dat je geen servers mag draaien,
dus vindt ik het wel soort van terecht dat ze je niet verder helpen. Je
betaalt er ook niet voor. Van XS4ALL zou ik het wel verwachten omdat ze
er mee adverteren en daar betaal je ook voor (denk ik).

Ik overweeg wel om contact op te nemen met Paypal omdat die
waarschijnlijk wel geïnteresseerd zijn in wat er op mijn harde schijf
staat. Ik voel me ook wel een beetje verantwoordelijk voor hun schade en
ben bereid volledige openheid en medewerking te verlenen aan eventueel
onderzoek. Maar een rechtszaak riskeer ik liever niet. Je weet nooit hoe
een koe een haas vangt. Grove nalatigheid in combinatie met een batterij
advocaten, ik weet het niet. Ik dacht aan een `ik heb een vriend die'
constructie totdat ik de garantie heb dat ze me niet zelf zullen aanklagen.

> Waar je de wereld _wel_ mee helpt is het verzamelen van IP-adressen
> die nu in de diverse bestanden op je systeem staan.  Met "whois
> IP-adres" kun je uitzoeken wie de Abuse-contact voor zo'n IP is.  Die
> kun je dan op de hoogte brengen van het feit dat, behalve jouw PC,
> ook het systeem dat op die IP leeft waarschijnlijk gecompromiteerd
> is.

Goed als alternatief voor de `ik heb een vriend' constructie.

Gr,
Remko

PS: Ik twijfel nu om over te stappen naar ofwel XS4ALL, maar die hebben
erg veel functionaliteit die ik niet nodig heb, ofwel naar Tele2. Ik
weet dat XS4ALL gewoon goed is. Iemand al ervaring met Tele2? Eur 19,95
klinkt wel erg aantrekkelijk. Ik ben veel van huis en heb nauwelijks
data verkeer maar wil wel aan mijn server willen knutselen als ik ergens
in een hotel zit.