[linux] Re: aangifte doen?

nllgg op ukemi.com nllgg op ukemi.com
Di Jun 28 09:57:58 CEST 2005

> Het is niet alleen dat beveiligen moeilijk is, zo moeilijk is het ook
> weer niet, het is ook een kwestie van gastvrijheid en respect. Mijn
> voordeur staat voor iedereen open. De gezellige knusheid van een klein

Hoewel ik waardering heb voor de optimistische, vriendelijke benadering, zal
het op het internet weinig positief effect hebben. Portscannende hackertjes
vinden je kwetsbare pc uit duizenden en zullen deze geautomatiseerd kraken,
IRC-bots installeren en je websites vervangen door hun eigen boodschap.
Deze mensen zullen de vriendelijke toon van /etc/issue en websites missen,
aangezien je slechts een nummer op hun tellertje bent. Als je pech hebt kom
je er pas achter als ze druk met jouw machine aan het DDOSsen of spammen zijn.

> dorp. Waar je je buurman helpt een hek te timmeren (voor de schapen).
> Als jij langs de weg staat met je motorkap open of je broek tussen de
> ketting stop ik geheid om je te helpen.

In de fysieke wereld is het normaal om gastvrij te zijn voor je omgeving.
"Omgeving" betekent dat je onderscheid maakt tussen "naasten" en mensen die
verder weg zijn of wiens intenties je niet kan beoordelen.
Het internet kent geen onderscheid tussen ver en dichtbij, dus iedereen ter
wereld staat binnen enkele miliseconden voor jouw deur om jouw gastvrijheid
te ontvangen. Iedereen is ook zo weer weg. Hoewel er geen onderscheid te maken
is tussen de vriendelijke buurman en een crimineel, zijn de verschillen in
mentaliteit groot. De kans dat vandaag iemand in jouw dorp langskomt met
slechte bedoelingen is klein. De kans dat via jouw internetverbinding
regelmatig al je ramen en deuren geprobeerd worden is 100%.

> Wil je genieten van het leven en dat gevoel met anderen delen? Of lig je
> de hele dag op je buik met je verrekijker te turen of er niemand over je
> traliehek aan het klimmen is.

Beveiliging gaat om de afweging tussen de schade en waarschijnlijkheid van een
kraak en de kosten/nadelen van de bijbehorende maatregelen. Draai een lekke
SSH-daemon of open-relay mailserver en de waarschijnlijkheid gaat naar 100%.
Andere gaten geldt dezelfde afweging voor. Het is niet alleen maar paranoia
en wantrouwen helaas...

> elkaar niet respecteren. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet na?ef. Ik
> ben gewoon bereid het risico te nemen in ruil voor gastvrijheid en respect.

Hou rekening met de schade die je andere mensen bezorgt als je pc voor spam
of DDOS-aanvallen misbruikt wordt.

Groet,

Hans
--
(\(\
(^.^)

*This is the cute bunny virus, please copy this into your sig so it can spread