[linux] Re: aangifte doen? (was: Re: Re: Ik ben gekraakt.)

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Di Jun 28 22:16:57 CEST 2005

Op di, 28-06-2005 te 14:11 +0200, schreef Remko Bolt:

> Het probleem was niet dat ze te veel rechten had, het probleem was dat
> _ik_ haar geen fatsoenlijke sleutel had gegeven. Het probleem lag niet
> bij haar, maar bij die kraker (en bij mij). Waarom zou ik haar dan
> beperken in haar bewegingsvrijheid?

Als je haar bepaalde rechten niet geeft, dan beperk je haar niet -echt-.
De kraker kon bepaalde dingen draaien die je liever niet had dat hij
kon. Als je dochter dat niet had gekund, was dat denk ik voor haar geen
probleem geweest, maar de kraker had dan nauwelijks schade aan kunnen
richten.
En natuurlijk, het grootste probleem was het slechte wachtwoord.

> Nee, het heeft niks te maken met M$ vs *nix maar met vertrouwen vs
> achterdocht. De denkfout zit em hierin, ze is mijn dochter, geen
> anonieme werknemer.

Ook je dochter zal je willen beperken. Als je bijvoorbeeld je computer
zakelijk gebruikt, dan wil je niet dat ze bij je zakelijke documenten
kan komen.

> Fatsoenlijk hang en sluitwerk is dus
> onontbeerlijk. Ik heb de indruk gegeven dat ik dat niet nodig zou vinden
> maar ik bedoelde eigenlijk dat ik zou willen dat het niet nodig zou
> zijn. En dat vinden we allemaal, toch?

Ik vind ook dat ik mijn huis, auto, fiets etc niet op slot zou moeten
hoeven te doen. Helaas is het toch wel verstandig om dit wel te doen.

> Ik wil zelf servers draaien om ervan te leren, inclusief cgi
> en php. Ik wil zelf compileren en python scriptjes schrijven. Een
> veilige doos heeft deze functionaliteit niet. Functionaliteit en
> veiligheid staan op gespannen voet.

Dat denk ik niet, het kost alleen iets meer werk. Anders hebben Google,
de banken, Shell, reisbureau's etc. een heel groot probleem.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>