[linux] Re: linux op mac G5

Bernard Speekenbrink bernards op xs4all.nl
Vr Mrt 4 02:51:48 CET 2005

lucas merckelbach wrote:
> Hoi,
>
> Sinds kort ben ik verkast naar Southampton voor mijn
> werk. Ik ben hier terecht gekomen in een groep waar
> bijna iedereen mac't. Het mooie is dat ze me enigszins
> inspraak gunnen in de apparatuur waarmee ik ga werken.
> Uit compatibiliteitsoverwegingen zien ze me graag op
> een mac werken. Mijn ervaring met een mac is tot nu
> toe niet verschrikkelijk negatief, al vind ik wel dat
> ik veel meer moet muizen en mis ik een aantal
> unix-handigheidjes.
>
> Nu draait linux ook op een mac. Ik heb alleen ervaring
> [...]

Ik zou kiezen voor een mac g5 met OS X. De G5 (tegenwoordig bijna altijd
met twee processors) is een mooie, stille en snelle machine. Je kan er
linux op zetten maar als je even de moeite neemt je te verdiepen in OS X
zie ik de voordelen niet meer. Door onder OS X X11 te installeren (wordt
tegenwoordig standaard bijgeleverd maar moet je bij installatie wel voor
kiezen) is vrijwel elk linuxprogramma te draaien. Het opensource
Fink-project heeft heeft vrijwel elk opensource programma geport naar
mac os x (http://fink.sourceforge.net/). Het is even wennen omdat os x
gebaseerd is op mach en bsd en dat werkt net even anders als linux. Zelf
  heb ik o.a een powerbook met os x en hierop kan ik alles doen wat ik
ook op mijn linuxmachine kan doen uitgezonderd het draaien van vmware
wat ik weer gebruik om af en toe windows te draaien.
Verder neem ik aan dat de programma's voor je werk goed draaien op een
mac gezien het feit dat je collega's hier vrijwel allemaal mee werken.
Wel meteen het advies van Daniel opvolgen en een drieknopsmuis aanschaffen.
succes
Bernard