[linux] Re: ls -l apache0.mem 64MB, du zegt 4.0k ?

Za Mrt 12 23:21:32 CET 2005

Aldus schreef J. op Sat, Mar 12, 2005 at 10:36:03PM +0100:

> Ik loop net ff /tmp/ in en zie dat het volgende:
> ~: ls -l
> total 4
> -rw-------    1 root     root     67108864 Mar 12 13:32 session_mm_apache0.mem
> -rw-------    1 root     root            0 Mar 12 13:32 session_mm_apache0.sem
>
> 64MB voor een webserver die bijna niets te doen heeft ? Ff verder kijken

Apache is een vrij vet programma, dus dat is niet verbazend en ik zie geen
verband met de vraag of Apache bij u 1000 hits per jaar of per seconde serveert.

> met du , die zegt dat het bestand maar 4k groot is. Natuurlijk zit er
> verschil in geraporteerde groote's tussen du en ls -l , dat verschil
> begrijp ik wel, maar 64MB ?

Dat is in Unix niets bijzonders. Een programma maakt een file aan, doet een
seek en schrijft een paar bytes vlak voor de 64 MB grens. De rest blijft leeg
en neemt ook geen schijfruimte in.

> Bekend apache gerelateerd gedrag of iemand iets anders ?

Het lijkt op een stukje shared memory dat in een file is ge-mmapt. Bij mij
maakt die indiaan alleen files van 0 bytes aan.......

Met vriendenlijke groet,

Daniel von Asmuth

--
		Neighbourman's embedded