[linux] Re: cdrecord herkent mijn brander niet goed

Caspar Maessen cmaessen op casco.demon.nl
Zo Mrt 13 22:39:02 CET 2005

Op zondag 13 maart 2005 20:27, schreef ikzelf:

[..]
  > Overigens ben ik nog wat verder gaan speuren, en heb
  > geëxperimenteerd met K3B. In de loguitvoer daarvan kwam ik tegen
  > dat cdrecord en cdrdao gewoon worden aangeroepen met dev=/dev/hdb
  > (mijn DVD-speler hangt aan /dev/hda en de CDRW aan /dev/hdb), dit
  > blijkt ook gewoon te werken.
  >
  > casco:/home/caspar # cdrecord -scanbus dev=/dev/hdb
  > Cdrecord-Clone 2.01 (i686-suse-linux) Copyright (C) 1995-2004 Jörg
  > [..]
  > scsidev: '/dev/hdb'
  > devname: '/dev/hdb'
  > [..]
> [...]

Verder testen met K3B en vanaf de commandline gaf ineens wijgeringen.
cdrecord vond de writer niet (meer). Toen realiseerde ik me dat de
eerdere tests uitgevoerd zijn als root, en dat ik nu als gewone
gebruiker bezig was. Even gechecked of cdrdao en cdrecord suid root
staan (van voorheen xcdroast herinner ik me nog dat dat nodig was).
Beiden zijn gezet, en hebben dus niet het gewenste effect. Opnieuw
getest als root, en dan blijkt het weer voluit te werken.
Voortaan K3B maar met kdesu opstarten.

Caaspr.

--
Risico-manager: de hofnar van weleer? De Koning kan maar beter
luisteren. --B.J.M. Ale (2004)