[linux] Re: cdrecord herkent mijn brander niet goed

Peter Vollebregt peter.vollebregt op oracle.com
Di Mrt 15 14:47:48 CET 2005

Robert M. Stockmann wrote:

>Heel simpel, als ik m'n eigen open source pakketje onderhoud,
>genaamd OSS DVD, en dat compileert en draait goed op alle
>gangbare linux distros, behalve SuSE, dan krijg ik mijn twijfels.

Robert,

Begrijpelijk standpunt.
Zelf heb ik ook nooit problemen gehad met branden onder suse maar ik heb
dan ook helaas geen DVD.

Ter vermaak van iedereen wil ik hier nog wel iets aan toevoegen.

Op dit punt speelt waarschijnlijk mee dat suse een aantal dingen aan de
distributie toevoegt om het de moderne gebruiker gemakkelijk te maken.
Ik vind dat overigens erg prettig. En ik weet dat ik die toevoegingen
uit kan schakelen, maar dan wel op de suse manier (want yast heeft ook
de gewoonte om dingen prettig te regelen en zaken terug te zetten naar
de gedefinieerde standaard).

Op dit punt spelen er twee toevoeginkjes volgens mij mee (tegen?).

Ten eerste was er nogal een rel eertijds omdat suse aan cdrecord een
patch toegevoegd had die het branden van dvd's mogelijk maakte die de
maker alleen tegen meerprijs wilde leveren. Vandaar die rare regel die
steevast opduikt met de tekst 'val de maker van cdrecord hier niet mee
lastig'. Suse's cdrecord is dus niet standaard op dit punt en botst
misschien met OSS DVD.

Ten tweede maakt Suse gebruik van een automounter (subfs) die de status
van beta niet helemaal ontgroeid is en vaak dingen probeert te mounten
die dat niet willen of kunnen. In jouw listing zag ik nogal wat van
subfs terug. Dit kan je uitzetten (zie hun eigen portal) en dan heb je
er geen last meer van, maar er lopen wel wat lijntjes met hotplug.

Ik vind het overigens erg prettig dat ik cd's ten alle tijde erin kan
doen en ook uit het systeem halen zonder gedonder terwijl USB apparaten
zonder enig gedoe aan te sluiten zijn. Over dit punt wordt er
bijvoorbeeld bij MEPIS nogal over de distributie geklaagd.

Voor een stoethaspel als ik is het wel een lekkere distributie. Maar ik
ben bang dat elke distributie zo z'n merkwaardigheden heeft. Zo kan ik
zelf nooit de weg vinden in redhat hoe standaard die distributie volgens
velen ook mag zijn.

Groeten,
Peter Vollebregt