[linux] Re: pgp/gpg signen zonder face-to-face ontmoeten oplossing

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Wo Mrt 16 22:02:21 CET 2005

On Wednesday 16 March 2005 21:46, Folkert van Heusden wrote:

> Ook niet 100% (wat nu als er meer jan jansens wonen in jouw dorp), maar wel
> iets.

Hmmm... er wonen in dit dorp TIENTALLEN Jansens (je schrijft ze niet allemaal
niet hetzelfde, maar Jan/s/ss/szen is een van de meest voorkomende namen in
dit deel van Duitsland! Maar er is maar één Gerritse zonder n (de anderen
schrijf je allemaal anders...)

Maar terzake: als iemand een MITM-aanval wil starten, zal hij dus één van die
Janssens moeten omkopen, of hij moet zelf Janszen heten... Of hij moet zich
onder een valse naam Jansen laten inschrijven... ik denk dat dat nog relatief
het eenvoudigste is...

Aan de andere kant: als je in mijn dorp bijvoorbeeld 5263 belt, zul je wel een
Gerritsen aan de lijn krijgen, maar je hoort waarschijnlijk meteen dat het
geen Nederlander is. En als je hem naar zijn key fingerprint vraagt, zegt-ie
vermoedelijk "wie, bitte?". Je hebt gewoon in plaats van die foto een
heleboel flankerend materiaal, waardoor je mij waarschijnlijk wel met
redelijke zekerheid kunt identificeren, ook zonder foto.

Maar inderdaad, als de mafia er echt werk van maakt, is dat nog steeds niet
waterdicht. En zelfs als er dan iemand bij je komt met een paspoort op mijn
naam, dan weet je het nog niet absoluut zeker.

> Er zou eigenlijk een telefoonboek moeten komen voor 06-nummers.

Die toestellen hebben waarschijnlijk een te korte levensduur om zoiets lonend
te maken. Maar een on-linetelefoonboek zou wel handig zijn (en hackbaar)

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11