[linux] Re: hpijs driver

asmuth op bakunin.xs4all.nl asmuth op bakunin.xs4all.nl
Vr Mrt 25 15:40:09 CET 2005

> Hoi,
>
> het volgende: Aanschaf nieuwe printer. Deze wil het best presteren met
> de HP-ijs printerdriver.
> Deze is echter standaard niet beschikbaar op RH advanced server 2.1. RH
> AS 2.1 gebruikt LPD i.p.v. CUPS.
>
> Ik heb bij sourceforge reeds de driver gedownload en geinstalleerd maar
> de HPIJS-driver wordt niet
> zichtbaar in de lijst zoals ik dat op bijvoorbeeld Fedora zie in de
> lijst.
>
> Is het mogelijk om toch de HPIJS driver te kunnen gebruiken?

Alles kan. Ik ken die driver echter niet. Is dit een onderdeel van
Ghostscript (bestaan meerdere varianten, zoals GNU en Aladdin)? Gimp-Print?
LPD is gelukkiger wat eenvoudiger in de omgang dan Cups. LPD is enkel een
printer spooler; kijk naar /etc/printcap. Je vindt dan een entry voor het
printfilter, zoals magicfilter of apsfilter, en die roept dan weer de
driver aan (bijv. Ghostscript). (je kunt natuurlijk met de hand converteren
en het resultaat naar /dev/lp0 catten)

Suc6,

Daniel