[linux] Re: shell programmeervraagje

J. mailing-lists op xs4all.nl
Do mei 5 00:05:25 CEST 2005

On Wed, 4 May 2005, Jeroen de Zwart wrote:

> Hi,
>
> ik probeer nu al even om via een script van een bestand de laatste 2
> regels te strippen en er vervolgens regels in te plakken en weer netjes
> de sluitregels toe te voegen.
>
> De laatste 2 stappen gaan geen punt zijn denk ik.
>
> Tot nu toe kan ik wel het aantal regels in dat bestand laten tellen en
> uitvoeren maar hoe krijg ik dat als waarde in een variabele.
>
> PS: als iemand me een goede link kan geven naar een howto ben ik denk ik
> ook uit de brand maar ook daar loop ik op stuk.
>
> grt,
> [...]
Wednesday, May 04 23:38:45

Hoi Jeroen zei Jeroen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet helemaal zeker ben wat je probeert te
bereiken. Maar ik ga het er toch op wagen.

Zoals vaker m.b.t. shell programmeren zijn er meerdere mogelijkheden. Dit
is in de eerste eigenlijk die me te binnen schiet zonder bash arrays te
gebruiken of bijv. awk.

#!/bin/bash

# De bestandsnaam
filename=test.txt
# Het totaal aantal regels
lcount=`wc -l < ${filename}`

# lees regel voor regel
while read LINE ; do
 # een `regel' teller bij houden
 i=$((i + 1))
 # print de regel
 echo ${LINE}
 # als het regelnr. 2 regels voor het einde is dan...
 if [ $i -eq $((lcount - 2)) ] ; then
  echo foo
  echo bar
 fi
done < ${filename}

Een goede bash `howto' of `guide' vind je bij het LDP .
Linux  Documentation Project - www.tldp.org .

O.a. Enkele bash zaken die je daar kan vinden.

Advanced Bash-Scripting Guide
www.tldp.org/LDP/abs/html/

BASH Programming - Introduction HOW-TO
www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prog-Intro-HOWTO.html

Bash Prompt HOWTO
www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prompt-HOWTO/

Bash Guide for Beginners

etc..

Suc6.

J.

--
Don't worry Ma'am. We're university students, - we know what we're doing.